Το Νοέμβριο θα υπογραφεί η σύμβαση για την έναρξη της κατασκευής του μεγάλου τμήματος του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), από τα Χανιά έως τη Χερσόνησο Ηρακλείου, όπως επισήμανε σήμερα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε, στο περιθώριο της 88ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.
Παράλληλα, ο κ. Μητσοτάκης τόνισε ότι είναι επιτακτική ανάγκη να προχωρήσουν άμεσα συγκεκριμένες παρεμβάσεις για την οδική ασφάλεια στον ΒΟΑΚ, «ώστε κάποιες από αυτές να είναι έτοιμες και πριν από το επόμενο καλοκαίρι», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, τονίζοντας ότι μεταξύ αυτών των παρεμβάσεων θα είναι και η τοποθέτηση κολωνακιών, κατά το πρότυπο της παλαιάς εθνικής οδού Πάτρας – Πύργου, παρά τις ενδεχόμενες αντιδράσεις από μερίδα Κρητικών.
Αναλυτικότερα:
Ο Πρωθυπουργός σημείωσε, αρχικά, απαντώντας στη σχετική ερώτηση, ότι «πράγματι ήμουν κι εγώ, όπως όλοι πιστεύω, συντετριμμένος γι’ αυτό το τραγικό ατύχημα» (σ.σ.: το πρόσφατο δυστύχημα στον ΒΟΑΚ, στο ύψος του κόμβου του Γαλατά, που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο τριών νέων ανθρώπων, ηλικίας 15, 18 και 20 ετών και τον σοβαρό τραυματισμό μίας 22χρονης). «Ένα ακόμη ατύχημα σε έναν δρόμο, ο οποίος, δυστυχώς, έχει στοιχίσει τη ζωή σε πολλούς συντοπίτες μας. Θέλω να σας μιλήσω με ειλικρίνεια. Απ’ όλα τα μεγάλα έργα τα οποία έχω διαχειστεί, πέντε χρόνια, ως πρωθυπουργός, ο ΒΟΑΚ είναι ίσως το πιο δύσκολο. Το πιο σύνθετο, το πιο περίπλοκο, αυτό με τις πιο βαριές κληρονομιές από το παρελθόν. Και πράγματι μας πήρε περισσότερο χρόνο, απ’ όσο θα ήθελα κι εγώ, για να μπορούμε να το δρομολογήσουμε».
Ο κ. Μητσοτάκης πρόσθεσε ότι σήμερα «είμαστε σε πολύ καλύτερο σημείο. Για τα μεν δύο τμήματα, από το Ηράκλειο μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, με μεγάλη βεβαιότητα αυτά προχωρούν άμεσα και πιστεύω ότι πριν από το τέλος του χρόνου θα μπορέσουμε να υπογράψουμε και τη σχετική συμφωνία με τους αναδόχους για να προχωρήσει επιτέλους το μεγάλο κομμάτι που θα ενώνει, σε πρώτη φάση, τα Χανιά με το Ηράκλειο. Τη μεγάλη σύμβαση παραχώρησης. Εξαιρετικά δύσκολο έργο, τολμώ να πω και με κάποιες αντιδράσεις και από την τοπική κοινωνία. Δεν βοηθάει να έχουμε προσφυγές. Καταλαβαίνω και τη συζήτηση που πρέπει πάντα να γίνεται με τις τοπικές κοινωνίες. Δεν μπορούν να τα θέλουν όμως όλα, όλοι ακριβώς όπως τα επιθυμούν σε ένα τέτοιο έργο, γιατί τελικά πάει πίσω όλο το έργο. Θα έχω αυτές τις συζητήσεις και με κάποιους Δημάρχους, οι οποίοι μπορεί να θέλουν κάποιες διαφοροποιήσεις στον τρόπο με τον οποίο έχει σχεδιαστεί το έργο αυτό».
ΟΙ ΕΝΔΙΑΜΕΣΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΣΤΟΝ ΒΟΑΚ
Ο Πρωθυπουργός τόνισε, ακόμη, πως «είναι απολύτως επιβεβλημένο στον ΒΟΑΚ, πριν ολοκληρωθεί το μεγάλο έργο, να γίνουν άμεσες παρεμβάσεις, όχι φτηνές, σημαντικές παρεμβάσεις ως προς την οδική ασφάλεια. Έχω ζητήσει από τον Υπουργό να μελετήσει και να υλοποιήσει τέτοιες παρεμβάσεις, ώστε κάποιες από αυτές να είναι έτοιμες και πριν από το επόμενο καλοκαίρι. Αν έπρεπε να το οπτικοποιήσετε, σκεφθείτε λίγο τις παρεμβάσεις που κάναμε στην παλιά οδό Πάτρας – Πύργου. Κολωνάκια, τα οποία κάνουν δύο λωρίδες και μία σε συγκεκριμένα σημεία για κάποια χιλιόμετρα και μετά το ανάποδο για να μπορούν να γίνονται οι σχετικές προσπεράσεις. Τα οποία βάζουν ένα ασφυκτικό πλαίσιο στον τρόπο με τον οποίο οδηγεί κανείς στον δρόμο. Γνωρίζοντας τους συντοπίτες μας, και γι’ αυτά θα έχουμε αντιδράσεις. Θα το προχωρήσουμε, όμως, αυτό, ως ενδιάμεσο μέτρο – και πιστεύω ότι μπορούμε να το ανακοινώσουμε μαζί με την υπογραφή της σύμβασης, που εκτιμώ ότι θα γίνει το Νοέμβριο, ώστε σχετικά άμεσα να κάνουμε τέτοιες παρεμβάσεις, που τουλάχιστον θα μας επιτρέψουν να κάνουμε έναν παλιό δρόμο, προβληματικό δρόμο, πιο ασφαλή σε σχέση με το πώς είναι και σήμερα, έως ότου φτιαχτεί ο νέος σύγχρονος, ασφαλής ΒΟΑΚ».
ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ: ΠΡΩΤΗ «ΜΑΧΗ» Η ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΚΡΑΝΟΥΣ
Αναφερόμενος, τέλος, στα ζητήματα οδικής ασφάλειας, ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι «είμαστε στα τελευταία στάδια ψήφισης του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Όταν, όμως, βλέπουμε τις επιμέρους στατιστικές γύρω από τα τροχαία ατυχήματα, διαπιστώνουμε ότι υπάρχουν τομείς τους οποίους πρέπει να προτάξουμε και μάχες τις οποίες πρέπει να κερδίσουμε. Η Ελλάδα αποκλίνει πάρα πολύ από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο ως προς τα ατυχήματα με μηχανάκια, μοτοσικλέτες και τις κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις ως αποτέλεσμα της μη καθολικής χρήσης του κράνους. Αυτό είναι απαράδεκτο. Και είναι η πρώτη μάχη που πρέπει να δώσουμε και να κερδίσουμε. Με πολύ αυστηρά πρόστιμα. Δεν γίνονται, σήμερα, να σκοτώνονται νέα παιδιά και κυρίως στην επαρχία, επειδή δεν φοράνε κράνος. Αυτή είναι ίσως η πιο σημαντική στατιστική αιτία που η χώρα δεν τα πηγαίνει καλά στα τροχαία ατυχήματα. Υπάρχουν και άλλες. Αλλά αυτή είναι μία μάχη, την οποία πρέπει να την κερδίσουμε. Και θα την ξεκινήσουμε πολύ άμεσα, αλλά πρώτα και πάνω απ’ όλα ζητάμε την κατανόηση της ίδιας της κοινωνίας και την αυτοπροστασία των δικυκλιστών μας. Όταν βλέπω μηχανάκια στον δρόμο με το κράνος στο χέρι, είναι πραγματικά κρίμα, είναι πραγματικά αμαρτία. Είναι μια μάχη, την οποία μπορούμε να την κερδίσουμε. Όπως κάποτε δώσαμε τη μάχη της ζώνης και την κερδίσαμε, έτσι θα πάμε να δώσουμε και τη μάχη τού κράνους και θα την κερδίσουμε, καθολικά, χωρίς καμία έκπτωση», κατέληξε ο Πρωθυπουργός.